Social Icons

Pages

Wednesday, August 13, 2008

Tension ker...

Ermm people management very hard to handle.. Tough when you need to handle people with bad attitude. Aku tension dengan keadaan store aku yang mempunyai orang yang mempunyai perangai yang mempengaruhi orang lain untuk melakukan perkara-perkara yang melanggar disiplin. Memeningkan lagi keadaan apabila sekarang ni aku tidak mempunyai cukup pekerja. Ideal staff yang perlu aku ader adalah lebih kurang 41 0rang namun setakat ni yang ader lebih kurang 15 orang. itu belum lagi yang nak berhenti la ape la kan.. bagi aku buat ape aku nak halang orang nak berhenti sebab dah tak tak sanggup nak kerja tak perlu nak paksa. Sebagai manager mana yang perlu aku tolong aku akan tolong kerja2 staf yang tak cukup.

Cuma kadangkala mereka ni tak menghargai apa yang kita buat. Yela kalau aku kerja lebih masa mane ader OT.. Bukan nak berkira cuma aku harap mereka ni faham dengan situasi dan cuma untuk mengikut procedur walau bukan semuanya namun mane yang boleh tu ikut la kan. Ye la kalau bos datang bukan diorang marah staf yang kena manager. Kadang-kadang bukan sengaja nak membebel tapi ye la da buat salah mesti la tegur. Kalau tak buat salah xde manager nak tegur mereka. Cuma sikap mereka yang tak mendengar cakap orang tu yang buat aku lagi sakit hati. Memang ikut kuasa aku boleh jer halau dorang..tapi aku selalu fikir periuk nasi diorang sebab gaji paid by hour kerja.. Dan aku terfikir adakah mereka ni fikir periuk nasi mereka??? Ke hanya datang keje just nak cari duit tanpa memikirkan masa hadapan... bukan aku tak nak memotivasi mereka tapi kadangkala aku cakap pun dorang just said "xpe la miss" macam berserah je nasib kat Tuhan.

Aku pun dah buntu dengan sikap mereka ni. Aku minta nasihat daripada yang pakar dorang bagi sedikit idea untuk menangani masalah ni. aku akan buat dalam masa terdekat ni dan nak tengok ape reaksi mereka. Dan dalam masa terdekat ni aku pun mencari pekerja untuk mencukupkan staf yang ada dan melaksanakan misi aku. Bak kate somebody "Takpe Didi, biar awak susah sekarang tapi next time da xsusah macam sekarang. Create new environment dan changing memang hard to do.. but u need to struggle. Lame2 nanti awak akan biasa dengan situasi macam ni dan akan membuatkan awak tough"... Sekarang ni aku berpegang pada kata-kata tersebut dalam membina kekuatan dalam diri menghadapi situasi ini.

Dalam keadaan yang amat genting ni aku pun berserah pada Tuhan agar dikuatkan semangat aku dalam menghadapi dugaan ini. Kawan-kawan aku pun banyak memberikan kata-kata semangat untuk aku hadapi problem skang ni...Thank for kawan rapat aku S and S for always always be myside in whatever problem. Dalam masa yang sama aku pun mencari peluang untuk mencari something yang lebih better dari ape yang ade skang..hehehehhe

No comments:

 

Disclaimer

All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of avlcreative.blogspot.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.
SorrY!! goMenDasaI.. Maaf.. Atas kecelaRuan Bahasa Yang digunakan.. Saya menulis mengikut keselesaan dan ayat2 yang terkeLuaR di waktu itu..hehehhehe